Bu durum, yeni oyun geliştirmelerindeki potansiyel yavaşlamalar, destek ve güncelleme süreçlerindeki aksamalar gibi çeşitli yönlerden oyun severlerin deneyimlerini etkileyebilir. Aynı zamanda, sektördeki bu büyük değişim, yeni başlangıçlar ve inovatif projeler için de bir fırsat olabilir. Bu dönüşümün, video oyunlarına olan tutkunuzu nasıl şekillendireceğini ve tüketici olarak beklentilerinizi nasıl değiştireceğini keşfetmek için okumaya devam edin.
Video oyun endüstrisi son bir yılda maalesef dur durak bilmeden işten çıkarmalarla gündemde. 2023’te, Game Industry Layoffs verilerine göre, oyun stüdyolarında 10.000’den fazla çalışan işini kaybetti. 2024’ün Ocak ayında ise Kotaku’nun raporuna göre, zaten 6.000’den fazla geliştirici işten çıkarıldı.
Microsoft’taki işten çıkarmalar, oyuncuları özellikle zor durumda bıraktı. Xbox liderliğinden yıllarca süren iyimser vaatlerin ardından, yaklaşık 2.000 Microsoft geliştiricisi işten çıkarıldı ve bir hayatta kalma oyun projesi iptal edildi. Bu yılın şu ana kadarki en büyük dalgası olmasına rağmen, Riot Games’ten Eidos’a kadar birçok şirket personel azalttı.
Geliştiriciler için endişe verici olan bu işten çıkarmalar, oyun oynayan ve keyif alan kişiler için de alarm verici olmalı. Video oyun endüstrisindeki bu yıkıcı yıl ve ayın ardından, video oyun medyası için ne kadar yıkıcı olabileceğini değerlendirmek önemli. Endüstride yaşananlar, şu anda uzak gibi görünse de, sizleri de etkileyecek.
COVID-19 pandemisi, beklenmedik bir video oyun endüstrisi patlamasına yol açtı ve birçok satın alma, birleşme ve yatırım gerçekleşti. Büyük oyun şirketlerinin yatırımcıları ve yöneticileri, asla sona ermeyecek gibi görünen olağanüstü büyüme umutlarına kapıldı. Ancak Omdia Baş Analisti Liam Deane, Digital Trends’a yaptığı açıklamada, gerçeklikten oldukça uzak olduğunu ve şimdi bu şirketlerde çalışan geliştiricilerin, Microsoft, Riot Games ve Embracer Group gibi şirketlerin yöneticilerinin kötü kararlarının bedelini ödediğini belirtti.
Oyun sektörünün geleceği tehlikede!
Deane, “Bu patlamanın ardından yapılan birçok yatırım, bu artan gelirin garantilendiği ve piyasanın bu daha yüksek bazdan büyümeye devam edeceği varsayımına dayanıyordu. Ancak gerçekte, piyasa pandemi öncesi trend çizgisine benzer bir duruma geri döndü. Bu, kalıcı olarak daha büyük bir pazar yarattığından ziyade, bir seferlik bir rüzgar gibi görünüyor. Maalesef, 2020’de onaylanan birçok proje, umulan getirileri sağlamıyor veya yayıncılar veya yatırımcılar artık bu tür getirileri sağlayabileceklerine inanmadıkları için iptal ediliyor” dedi.
2023’te, Embracer Group’un başarısız anlaşması ve ardından gelen yeniden yapılanma planı, video oyun endüstrisinin şimdi karşı karşıya olduğu zorlukların sembolü haline geldi. 2024’e girerken iyileşme umudu vardı, ancak bu gerçekleşmedi. Ocak ayında tek başına, Microsoft, Riot Games, Eidos Montreal, Unity, Twitch, Thunderful, Behaviour Interactive, People Can Fly ve daha birçok şirket binlerce geliştiriciyi topluca işten çıkardı.
Bu şirketlerin yaptığı dikkatsiz yatırımlar geliştiricilerin veya oyuncuların suçu olmasa da, hayal kırıklığına uğratan geliştirici işten çıkarmaları ve stüdyo kapanışlarıyla sonuçlanan bedeli ödemek zorunda kaldık. Deane, işten çıkarmaların hızının azalmayacağını düşünüyor: “Üç veya dört yıl önce yaşanan olayların sonucunu büyük ölçüde şimdi hissediyoruz.” Endüstri, bu “ayarlamaları” tamamlayıp tekrar normale dönene kadar bu durum devam edecek. Omdia, bunun yıl sonuna kadar gerçekleşebileceğine inanıyor, ancak bunlar sadece beklenti ve tahminler, somut bir gerçeklik değil. Bu arada, işten çıkarmaların sonuçlarıyla başa çıkmak zorunda kalacağız.
İşten çıkarmaların geliştiriciler üzerindeki en hemen etkisi tabii ki geliştiricilerin kendileri üzerinde. Blizzard’da kalan çalışanlar arasında sosyal medya platformları gibi yerlerde açıkça öfke ve rahatsızlık var. Şimdilik daha az insan daha fazla iş yaparken, kendi iş güvenlikleri ve iş yerindeki kültür hakkında rahatsız hissedecek. İletişim İşçileri Amerika Birliği’nin (CWA) belirttiği gibi: “Microsoft’un 1.900 video oyunu çalışanını işten çıkaracağını duyurması, son derece karlı bir endüstride başarılı bir şirkette çalışsanız bile, işinizin korunmadığını açıkça ortaya koyuyor.”
Bu tür işten çıkarmalar, projeler üzerinde kalıcı etkiler bırakabilecek büyük yaratıcı liderlik değişikliklerine de neden olabilir. Blizzard Entertainment şimdi Johanna Faries’i yeni Başkan olarak atadı, o bu göreve gelmeden önce Call of Duty’de GM olarak görev yapıyordu. Bu önemli bir liderlik değişikliği ve Faries, çalışanlara gönderdiği ve Blizzard’ın blogunda paylaşılan bir e-postada, “Son günlerde yetenekli takım arkadaşlarının kaybını, Blizzard’a katılma ve Blizzard’ın bir sonraki bölümü için yarattığınız ivmeyi üzerine inşa etme konusundaki büyük heyecanımın yanında tutmak zor” diye kabul ediyor.
Faries, “Blizzard’ın gelişmesine yardımcı olmak için elimden gelen her şeyi yapmaya kararlıyım,” derken ve Eidos Montreal, işten çıkarma duyurusunda “takımımızın refahı önceliğimizdir” dese de, şu an için bu sözler biraz boş çınlıyor. Bu işten çıkarmalardan kişisel olarak etkilenmese de, Pratt Sanat Okulu oyun tasarımı profesörü Jason Corace, işten çıkarmalar ve iptaller gibi durumlar sonrasında geliştiricilerin nasıl hissettiği hakkında bir fikir verdi. “Bir şirket yön değiştirdiğinde veya mali zorluklar yaşadığında projelerin rafa kaldırıldığını ve sözleşmelerin bozulduğunu gördüm,” diye anlatıyor Corace Digital Trends’a. “Oyun yapmak uzun, zorlu bir yol ve yıllar süren çabanın ardından, altınızdan halının çekildiğini hissetmek yıkıcı olabilir.”
Bu, işten çıkarmaların gerçekleştiği stüdyolarda yaratıcılığı beslemek için harika bir ortam değil ve oyuncular olarak bunun etkisini hissetme ihtimalimiz çok yüksek. İşten çıkarmalardan geride kalan biri olarak, ZeniMax Workers United-CWA üyesi ve Kıdemli Kalite Güvence Testçisi Way Dayberry, işten çıkarılan geliştiricilerin durumunu CWA tarafından sağlanan bir açıklamada dile getirdi.
“Video oyun endüstrisinde işten çıkarmalar norm haline geliyor, hatta sürekli büyük karlar elde eden şirketlerde bile. Bu işte tutkuyla çalışan, bu video oyunu şirketlerini başarılı kılan meslektaşlarımızın, iş yerindeki herhangi bir kesinti veya işten çıkarma durumunda ilk etkilenenler olmasını görmek üzücü. Şirketler bizi bir aile olarak gördüklerini iddia edebilir, ancak bir aile insanları işten çıkarmaz veya dış kaynak kullanmaz. Her durumda, ileriye doğru tek yolun, birbirimizi korumak için hepimizin işçi olarak bir araya gelmesi olduğu açık.”
Geliştiriciler için en iyi yol muhtemelen sendikalaşmak olacaktır. Bu, işten çıkarmaları mutlaka önlemeyebilir ancak bu tür olayların olumsuz etkilerini azaltarak işçilere karar alma sürecinde bir ses verir. CWA, “bir araya gelerek örgütlenme haklarını kullanarak, video oyun endüstrisindeki işçilerin, tüm işçiler için standart uygulama haline getirebilecekleri işten çıkarma korumalarını sağlayabileceğine” inanıyor ve Microsoft’ta sendikalı oyun geliştiricilerin işten çıkarmalardan etkilenmemiş olması, işten çıkarmaların devam edecekse, bu oyun stüdyolarında bir tür güç kayması gerektiğini gösteriyor.